5 Vragen aan

Bengt Belksma

Sales Manager

Of je nou pallets shampoo verkoopt in Azië, of een uitzendkracht verhuurt aan de receptie van de gemeente Pekela, uiteindelijk moet je in een salesfunctie in staat zijn om ijs te kunnen verkopen aan een Inuit.

01

Kun je wat vertellen over de periode waarin je bij HTG bent gestart?

Op 1 april 2020 ben ik gestart, dus nog niet zo lang geleden. De aanloop hiernaartoe was nog even spannend. Het vormgeven van mijn functie had wat tijd nodig en daarbij viel mijn startdatum ook middenin de coronacrisis. Gelukkig werd vrij snel duidelijk in welke rol ik ging starten én dat 1 april ook echt mijn eerste dag werd.

02

Een nieuwe baan tijdens Corona, hoe was dat voor je?

Bij binnenkomst lagen mijn spullen keurig klaar bij de receptie. Met een laptoptas, telefoon en welkomstpakket liep ik in plaats van de trap op richting Class, weer naar de parkeerplaats richting huis. Dat was wel even heel vreemd. Geen rondleiding door het pand en alle collega’s leren kennen, maar in mijn eigen appartement opstarten. Met iedereen van mijn team heb ik gelijk een persoonlijke videocall gepland. Daarnaast stond er regelmatig een meeting via Microsoft Teams in de agenda en heeft ons team een groepsapp op WhatsApp. In de eerste weken had ik vrijwel dagelijks een call met mijn leidinggevende en uitleg van systemen verliep allemaal via Microsoft Teams.

03

En heeft deze unieke situatie nog impact op je werkzaamheden?

We zijn nu een paar maanden verder. Inhoudelijk komt mijn werk ook steeds beter op gang en inmiddels lopen de eerste contacten met potentiële inkoopkanalen in Zuid-Europa. Voor mijn gevoel ga ik nu écht beginnen! Dikke pluim voor mijn collega’s, want volgens mij heb ik het ontzettend getroffen met mijn team. Ingewerkt worden tijdens de coronacrisis, op afstand van je nieuwe collega’s en werkplek, is niet ideaal. Je mist een hoop informatie en het is lastiger kennismaken met nieuwe collega’s. Gelukkig heeft mijn team alle begrip voor de situatie en zijn ze erg behulpzaam.

04

Je hebt al werkervaring opgedaan voordat je naar HTG kwam. Waarom heb je de overstap naar HTG gemaakt?

Mijn vorige werkgever was een nieuwe speler in de uitzend en detacheer branche, waar ik alle ruimte kreeg om zelf te ondernemen. Mijn tijd hier was heel leuk, maar na een aantal jaar werd ik benieuwd naar nieuwe mogelijkheden. Op internationaal gebied mijn saleservaring inzetten: dat leek mij een mooi doel. Al snel kwam HTG in beeld en zo geschiedde. Zelfs al na mijn korte periode bij HTG merk ik hoe anders de salescyclus is dan ik gewend ben. Producten kopen of verkopen in een internationale omgeving, lijkt in de verste verte op diensten verkopen aan ambtenaren, hetgeen ik gewend was. Toch bestaan er overeenkomsten. Of je nou pallets shampoo verkoopt in Azië, of een uitzendkracht verhuurt aan de receptie van de gemeente Pekela, uiteindelijk moet je in een salesfunctie in staat zijn om ijs te kunnen verkopen aan een Inuit.

05

Heb je al een idee hoe de komende maanden er uit komen te zien?

Langzamerhand krijg ik meer verantwoordelijkheden. Ik ga me nu richten op de inkoop vanuit Zuid-Europa en het aanboren van nieuwe markten. Na Italië staat de komende tijd uitbreiding naar Spanje, Frankrijk, Griekenland en nog veel andere landen op mijn agenda. Zin in!