Sergio Soekhoe

5 Vragen aan

Sergio Soekhoe

Business Process Analyst

Uiteindelijk heb ik het succes zelf in de hand en dat geeft voldoening.

01

Sergio, hoe ben jij bij HTG terechtgekomen?

Via een bureau ben ik benaderd op Linkedin. Na een telefonisch consult met hen kon ik op gesprek komen bij HTG. Het bedrijf kende ik toevallig via mijn netwerk al wel van naam. Toen ik bij HTG binnenstapte, kreeg ik meteen een wauw gevoel. Ik was niet actief op zoek naar een andere baan, maar de match was er gelijk. Een goed moment om een overstap te maken dus!

02

Je had al wat ervaring opgedaan, wat heeft HTG jou te bieden?

Wat me gelijk opviel, waren de innoverende projecten. Ik las op de website onder andere over de Autostore en dat trok me aan. Zeker na het eerste gesprek, wist ik dat er veel mogelijkheden zijn bij het bedrijf. Het is een grote en internationale organisatie, wat voor mij een mooie nieuwe stap was. Dat HTG elk jaar het doel heeft om te blijven groeien, past goed bij mijn eigen ambities.

03

Wat zijn jouw taken als Business Process Analyst (BPA’er)?

Bij HTG hebben we de servicedesk als eerste aanspreekpunt voor ICT-vragen vanuit de business. Wanneer de vraag te complex is voor de servicedesk, zoek ik als BPA’er uit wat er aan de hand is. Ik ga dan in gesprek met de business, maar schakel ook met onze externe ontwikkelaar. We werken bijvoorbeeld met ons eigen ERP-systeem. Het kan zijn dat de business bugs tegenkomt of er problemen ontstaan. Denk aan een pallet in de logistiek die niet geladen wordt of als iemand uit de commercie geen reservering kan doen. Ik voer dan testen uit om dit te achterhalen. Constant schakelen om te kijken waar het probleem kan liggen en voor snel mogelijk een oplossing te zorgen. Wij noemen dit ook geen support maar running the business. Ik beheer ook de HR-applicaties. Dit landschap wordt steeds complexer en vraagt meer aandacht. Al met al ben ik in mijn functie eigenlijk continue aan het schakelen tussen gebruiker en ICT.

04

Wat zorgt ervoor dat je maandag met plezier naar kantoor komt?

Ik ga zowel door mijn inhoudelijke taken als mijn collega’s met plezier naar het werk! Binnen onze afdeling is er een informele sfeer en we proberen elkaar continue te betrekken bij projecten. Zo hebben we elke dag een daily stand up. Elk team vertelt kort wat er speelt en waar ze mee bezig zijn. Ook buiten werk zien we elkaar regelmatig, bijvoorbeeld als we samen naar een bierfestival gaan. In het werk zelf ben je echt verantwoordelijk voor je eigen taken. Hierdoor ben ik extra gemotiveerd om aan de slag te gaan en goed te monitoren hoe alles gaat. Uiteindelijk heb ik het succes namelijk zelf in de hand en dat geeft voldoening.

05

En werk je op dit moment nog aan een leuk project?

Nu ben ik bezig met een tijdsregistratiesysteem voor HR. Eigenlijk is dit project ontstaan door de invoer van de nieuwe privacywetging. Het huidige systeem om in onze logistiek alle uren bij te houden, mag hierdoor niet meer gebruikt worden. Vanuit HR is de vraag gekomen hoe we dit kunnen oplossen. Als ICT-stuurgroep gaan we dan in overleg, want we kunnen niet zomaar met een bedrijf in zee gaan. We hebben door middel van gesprekken met alle managers van HR, Finance en Logistiek, de eisen in kaart gebracht. Hieruit halen we de musthaves voor het nieuwe systeem. De volgende stap is het oriënteren op partijen die een systeem kunnen leveren, door zowel deskresearch als gesprekken met de leveranciers. Als we met de stuurgroep een keuze hebben gemaakt, presenteren we deze aan de directie. Pas als dit akkoord is, gaan we een pilotfase draaien. Al met al een behoorlijk traject wat we doorlopen! Bij voorkeur duurt de pilot zo’n 2 maanden, zodat we goed kunnen testen of het systeem in ons landschap past.