5 Vragen aan

Pieter Jan de Vries

Purchase Assistant

Ik was met meerdere bedrijven in gesprek over een startersfunctie. Dat ik bij HTG het gevoel kreeg echt stappen te kunnen maken, heeft voor mij destijds de doorslag gegeven.

01

Pieter Jan, vertel eens hoe jij bij HTG bent binnengekomen.

Na mijn studie ben ik gaan solliciteren en tegelijkertijd werd ik benaderd door de HR afdeling van HTG. Ik kom zelf uit de buurt van Delfzijl, dus het leek me leuk om te kijken of dit bedrijf iets voor mij was. Dat er zo’n groot en internationaal bedrijf op een half uur rijden van Groningen gevestigd is, wist ik nog niet! Vooral het internationale werkveld van HTG past goed bij mijn opleiding: International Business & Management. Ik was met meerdere bedrijven in gesprek over een startersfunctie. Dat ik bij HTG het gevoel kreeg echt stappen te kunnen maken, heeft voor mij destijds de doorslag gegeven.

02

Wat zijn jouw dagelijkse taken?

Dat is nogal een opsomming! Denk aan het regelen van inkopen, facturen behandelen, orders verwerken in het systeem. Vervolgens regel ik ook het transport voor de goederen die we hebben ingekocht om te zorgen dat alles volgens plan in onze loods aankomt. Hier komt van alles bij kijken, zeker als het niet loopt zoals gepland. Zo moet er soms een transport worden omgeboekt of zijn er missende goederen. Ik onderhoud met alle afdelingen contact om het inkoopproces goed te laten verlopen. Door ruimte op de afdeling heb ik nu ook een deel van onze export richting Taiwan en Azië opgepakt. Eigenlijk heb ik nu dus een combinatiefunctie van zowel purchase als sales. Voor export regel ik voornamelijk documentatie, terwijl ik bij het inkopen daarnaast ook veel klantcontact heb.

03

En wat moet een goede Purchase Assistant kunnen volgens jou?

Je moet heel flexibel zijn. Niks staat vast en alles kan binnen no time omslaan. Eigenlijk kom je elke dag wel voor verrassingen te staan, zoals afspraken die niet worden nagekomen of ontwikkelingen in de markt. Soms gaat het zoals je wilt en soms niet, dat maakt het zo afwisselend. Snel schakelen is dus van belang. Zowel tussen je werkzaamheden, als tussen verschillende werkwijzen. Ook in het contact met klanten weet je goed in te spelen op cultuurverschillen. En nieuwsgierigheid is heel belangrijk! Veel vragen stellen over je werk. Als je interesse hebt in het vak, kom je snel verder. Er is zoveel te leren over marktwerking, dus het is belangrijk dat je hier interesse in hebt.

04

Hoe zou jij HTG typeren als bedrijf?

Typerend vind ik de combinatie tussen jong en oud! De teams zijn heel divers samengesteld, met een mix tussen langwerkende en recent ingestroomde collega’s. Je wordt snel opgenomen in de groep. Contact leggen gaat hier ook heel makkelijk, bijvoorbeeld in de sportschool of tijdens één van de borrels. Zelf heb ik veel contact met andere afdelingen en hier maak ik ook echt tijd voor. Even bellen met elkaar, langslopen om te overleggen: zo leer je elkaar echt kennen.

05

Tenslotte, hoe zie jij de toekomst bij HTG?

Vanaf het moment dat ik hier op gesprek kwam, heb ik aangegeven dat mijn doel is om Trader te worden. Bij de basis beginnen en het bedrijf goed leren kennen, zodat ik vanaf daar kan doorgroeien. Inmiddels ben ik een heel eind op weg: het werk gaat goed en ik had al snel een vast contract op zak. Doorstromen naar de rol van Trader voelt voor mij als een logisch vervolg, meer klantcontact en reizen naar het buitenland!